13 juin 2010

Evolution, post-modernisme, et au-delà !

Nous sommes dans une ère postmoderne... mais qu'y aura-t-il après ?

Depuis l'idée originale de Darwin jusqu'aux dérives des ultra-darwinistes et leur délirante théorie des mêmes, l'Évolution s'est imposée comme fondement de toute réflexion qui se veut logique, dans le monde occidental. On ne peut plus rien imaginer qui ne soit vu au travers de la lentille de l'Évolution.

Tout y passe : la culture, la religion, et même la pensée ! On peut déconstruire à souhait ce qui s'est "naturellement" construit au cours de siècles, et en supposant (or c'est là qu'est l'erreur) que si on peut démontrer que B et A font nécessairement "BA", alors rien n'est fondamentalement vrai, plutôt "bêtement" logique : action, réaction... et quand rien n'est vrai, alors tout est vrai, et tout est (enfin) unifié.

C'est en tout cas ce que prétend Ken Wilberg, militant du Neopaganisme, dans son livre "A Theory of Everything" ("Une théorie de tout"), où il distingue 9 étapes de l'évolution de la pensée humaine (entendez par pensée : philosophie/vision du monde/religion).

1) L'Archaïque / Instinctif
2) L'Animisme magique (religions primitives)
3) Les Dieux de puissance/énergie (mythologies polythéistes)
4) L'Ordre Mythique (monothéisme)
5) L'Accomplissement Scientifique (rationalisme des Lumières)
6) Le "Moi Sensible" (Egalitarianisme Ecologique)
7) L'Intégratif (sorte de mysticisme initial, spiritualité de toutes choses)
8) L'Holisme Universel
9) L'Intégral / Holonique.

Nous verrions aujourd'hui dans le postmodernisme les prémices de l'étape 7, tandis que le Christianisme, comme tout autre Théisme, serait relégué à un passé révolu, bizarre vestige d'une pensée qui aurait oublié d'évoluer.

Seulement, outre les termes barbares et les trois dernières étapes dont les différences sont difficiles à percevoir (quoi que ce soit compréhensible puisqu'elle ne sont pas encore arrivées), Ken Wilberg est dans l'erreur : son échelle évolutionniste présente 8 visions du monde Monistes et une seule vision du monde Théiste. Or l'Unisme et le Deuxisme ne sont pas une suite logique, plutôt deux pôles opposés. Difficile alors d'y voir une évolution logique.

3 commentaires:

Amanda a dit…

I absolutely agree with you that human thought, historically, does not "evolve" in the sense of going from "primitive" to "sophisticated" over time. Humans have always been a mix of wisdom and folly, and we can find ample amounts of both in the ancients and the moderns, even the postmoderns.


However, as individuals, our thought DOES evolve. It goes from the rebelliousness to meeting Christ to growing in how we think about Him to approaching maturity. What might some "evolutionary" steps of "faith thought" look like in the religious journey of the individual Christian?

Or, if its too broad a question to generalize, then what "evolutions" has your own thought gone through over time?

Vincent a dit…

Amanda,

I will have to disagree with the words you use, although I agree with the just of your claim.

Human thought is changing, and that is natural. Human thought is transformed (renewed understanding and conviction of sin by the Holy Spirit), and that is divine.

Human thought does not "evolve" in the way pan-Evolutionism tries to apply its meaning : it does not naturally respond to changing cues from least adapted to best suited.

Simply because Evolution doesn't hang on thought alone, and people can go horribly wrong in their thoughts without "dying" as thinkers.

Applying Evolution to all aspect of life is a way to reject God while keeping an optimistic perspective : things are irremediably getting better throught the intrinsic nature of human beings. I believe this is why there is so much on TV these days about human evolving to the next stage and fighting for good and evil (Heroes), and about humans using technology to become superheroes (Batman, Ironman...).

But this is not true, things are not getting better, globally.In the Western world, maybe. But the hope for a better future has no foundation without God. Humans are terrible at making the right choices, they cannot be the hope to rely on - though they may try.

As for the individual journey towards faith in a posmodern world, you may find this article interesting :

http://journaldunchretien.blogspot.com/2010/01/le-chemin-vers-la-foi-lepoque.html

Amanda a dit…

Yes, you've said it better. I agree with what you said about the folly of evolution's "optimism."

Thanks for the link. I'm still wondering about how God transforms our thinking over time from the point of conversion onward. Are there clear steps? I know in my own walk I think about Jesus very differently now than when I first believed in him.